Mons. Jan Baxant
Diecéze litoměřická
Kam se podle vás církev v ochraně stvoření/přírody, za 6 let od vydaní encykliky Laudato Si, posunula?
Kristova církev se posouvá pozvolna. V tom sám
vidím výhodu. Může totiž pak s jistým nadhledem vnímat potřeby a touhy té bytosti,
které bylo stvoření svěřeno: člověka. Rychlé a unáhlené kroky, byť sebelépe
myšlené, ne vždy v historii církve, církvi samé prospívaly. Navíc se díky
papeži Františkovi soustředila větší pozornost na osud člověka, především toho,
který se ocitá v nesnázích, chudobě a svrchované nouzi. Životní prostředí
je klima, nejen samotné přírody, ale prostředí, ve kterém lidé žijí. A je to
mnohem širší pojem: přátelské klima, ochota vnímat nejen sebe a své potřeby a
nároky, být nositeli pokoje apod. Toto jsme nevnímali dostatečně. Laudato Si,
nám v tomto pomohla.
Co podle Vás znamená ekologická konverze, jak ji zakoušíte sám na sobě?
Zní to příliš vznešeně a často i nesrozumitelně.
Prostým a jednoduchým způsobem se dá říci, že konverze je obrácení, ekologie je
péče o prostor, který obýváme společně s druhými. Bez osobního duchovního
snažení vlastní sebekázně se nepohneme z místa. Nakolik jsem odvrácen od
sebe, a jak intenzivně beru vážně své poslání služby, natolik ji mohu zakoušet
sám na sobě. Ještě toho mnoho musím na sobě vykonat!
Pohlížíte na ekologickou konverzi také očima správce diecéze; máte vizi, která by v následujících letech systémově uplatňovala ekologické snahy v rámci české církve? (Jsou farnosti, které pracují na ekocertifikaci provozu, uvažujte např. o tom, že je nějak podpoříte?)
Podpořím každou smysluplnou iniciativu. Zatím se potýkáme s ryze materiálními úskalími, totiž zabezpečit mzdy pro naše hlavně civilní zaměstnance. Těch je z celkového počtu 250 většina. Vize je vcelku nepříliš složitá. Máme na co navazovat. Naši pečliví a přírodu milující předkové nám zde v diecézi zanechali bohatství krásných památek uprostřed kraje, kterému se oprávněně říká Český ráj, Porta Bohemica, České středohoří jako další div světa atd. Ekologické snahy, formované v naší litoměřické diecézi, jsou logicky opodstatněné: šetřit a pečovat o dědictví otců a matek našich předchůdců s tím, že nutně se musíme propojit s místními obyvateli, kterým jistě jde také o krásu tohoto, v minulosti tak bičovaného, území ČR.